Gyakori kérdések a „mediapanasz.hu” weboldal használatához!

Mi a mediapanasz.hu weboldal célja?

A médiatartalmakkal kapcsolatos panasz benyújtása ezen a honlapon a legegyszerűbb a felhasználók számára. Ugyanakkor fontos, hogy a mediapanasz.hu felületén panasz kizárólag akkor tehető, ha az érintett médiatartalom-szolgáltató a panaszt már korábban elutasította, vagy arra nem reagált.


Ki jogosult panaszt tenni?

A médiatartalmakkal kapcsolatos panaszok benyújtására bármely magyar állampolgár jogosult. Reklámokkal kapcsolatos panaszok esetén ugyanakkor nyilatkoznia kell a fogyasztónak, hogy nem versenytárs vállalat nevében - hanem magánemberként - tesz panaszt.


Milyen médiatartalmak tekintetében tehető panasz és kinek küldhető?

A társszabályozó szervezetek a mediapanasz.hu honlapon keresztül kizárólag azon felhasználói panaszok elbírálására jogosultak, amelyek a társszabályozáshoz csatlakozó médiatartalom-szolgáltatókkal kapcsolatosak. A panaszt első körben mindenképpen a médiatartalom-szolgáltató felé kell megtenni. A panasz a médiatartalom megjelenésétől számított 180 napon belül tehető meg. A határidő elmulasztása esetén igazolásnak helye nincsen.


Mikor tehető panasz a mediapanasz.hu honlapon?

Amennyiben az érintett médiatartalom-szolgáltató a panaszos megkeresésre 8 napon belül nem válaszolt vagy a kérelmező kérelmét elutasította, a kérelmező a válaszadásra nyitva álló határidő leteltét, illetve az elutasítás kézhezvételét követő 15 napon belül kérheti a társszabályozó szervezetek által kezelt társszabályozási eljárás megindítását a mediapanasz.hu honlapon. A határidő elmulasztása esetén igazolásnak helye nincsen.


Mivel kapcsolatban, milyen témában tehető panasz?

Panasz tehető minden olyan témában, amelyet a társszabályozó szervezetek Magatartási Kódexe felsorol.
A Kódexekről itt tájékozódhat:

Panasz tárgyát képezheti többek között az emberi méltóságot sértő, kiskorúak személyiségfejlődését veszélyeztető, egyes személyeknek, társadalmi csoportoknak másokhoz képest alacsonyabb rendűként való bemutató, továbbá megalázó, kiszolgáltatott helyzetben lévő személyeket öncélúan és sérelmesen bemutató tartalom, illetve ilyen lehet az erőszak, brutalitás, vagy szenvedés kizárólag öncélú bemutatása is, valamint az online médiatartalmakban, illetve a felületeken megjelenő kereskedelmi közlemények.


Milyen tipikus esetekben szokás panaszt tenni?

A felhasználók a kiskorúak személyiségfejlődését, például ha megítélésük szerint nem megfelelő korhatári besorolást kap egy-egy médiatartalom és az emberi méltóságot sértő tartalmakra fokozottabban érzékenyek, továbbá, ha az bármely kisebbség vagy többség elleni gyűlölet keltésére vagy erőszakra uszításra, illetve kirekesztésre lehet alkalmas. Azonban érdemes szem előtt tartani, hogy ha valami az ember ízlésének vagy akár a közízlésnek nem megfelelő, még nem biztos, hogy jogszabályba ütközik.


Mi történik a panasszal a benyújtás után, mi az elbírálás menete?

A panaszokat az adott társszabályozó szervezet illetékes szakbizottsága bírálja el a benyújtást követő 30 napon belül és a következő döntéseket hozhatja, amelyről a panaszost megfelelően értesíti:

  1. a megalapozatlan kérelmet elutasítja,
  2. a megalapozott kérelem esetében a kérelemnek helyt ad, és a normasértés pontos megjelölésével megállapítja a normasértés megtörténtét és azzal kapcsolatban kötelezettségeket, jogkövetkezményeket határozhat meg,
  3. szükség esetén kötelezi az eljárás alá vont felet a normasértő magatartás megváltoztatására,
  4. szükség esetén kötelezi az eljárás alá vont felet a normasértő tevékenység abbahagyására és kötelezheti az eljárás alá vont felet elégtétel adására

Ha a panaszos nem ért egyet a döntéssel, a döntés átvételétől számított 15 napon belül kérheti a döntés felülvizsgálatát a Médiatanácstól.